12.12.2025 в 21:05

СЫБАЙЛАС ЖЕМҚОРЛЫҚТЫҢ НЕГІЗГІ ТҮРЛЕРІ

Қазақстан Республикасы ТМД-да сыбайлас жемқорлыққа қарсы заңнаманы қабылдаған алғашқы мемлекет. Қазақстанда сыбайлас жемқорлық қауіпті құбылыс ретінде 1991 жылдан бастап айтыла бастады.

       1992 жылдан бастап Президенттің сыбайлас жемқорлыққа және ұйымдасқан қылмысқа қарсы күреске бағытталған бірнеше Жарлықтары, соның ішінде 1992 жылғы 17 наурыздағы "ұйымдасқан қылмыс пен сыбайлас жемқорлыққа қарсы күресті күшейту шаралары туралы" тарихи Жарлығы шығарылды, ол сыбайлас жемқорлыққа қарсы күреске бағытталған алғашқы саяси-құқықтық акт болды, күрестің ұйымдастырушылық алғышарттарын белгіледі осы қылмыстармен.

        Соңғы жылдары Қазақстанда сыбайлас жемқорлыққа қарсы күресте белсенді қызмет байқалады. 2015 жылдан бастап Қазақстанның сыбайлас жемқорлыққа қарсы жаңа стратегиясы қалыптасты. Мемлекет тарапынан қабылданып жатқан түрлі шараларға қарамастан, ел әлі де қажетті нәтижелерге қол жеткізе алмай отыр.

        БҰҰ Бас Ассамблеясының 1979 жылғы 34-ші сессиясының құжаттарына сәйкес, "сыбайлас жемқорлық" терминіне мынадай анықтама берілді – бұл лауазымды тұлғаның лауазымдық нұсқаулықтарды бұза отырып, сондай-ақ оларды бұзбай, осындай сыйақы берушінің мүддесі үшін кез келген нысанда сыйақы үшін өзінің лауазымдық өкілеттігі саласындағы қандай да бір іс-әрекетті немесе әрекетсіздікті орындауы . Қазіргі уақытта сыбайлас жемқорлықтың ең дәл және қысқаша түсіндірмесін Transparency International халықаралық ұйымы жеке пайда үшін қоғамдық билікті теріс пайдалану ретінде ұсынды .

         Субъектілер арасындағы өзара іс қимыл түріне байланысты сыбайлас жемқорлықтың негізгі түрлерін ажыратуға болады:

         Тұрмыстық сыбайлас жемқорлық, яғни азаматтар мен мемлекеттік қызметшілердің өзара іс-қимылы. Оның мәні-шенеуніктердің мемлекеттік қызмет үшін түрлі сыйлықтар мен басқа да игіліктер алуы. Сыбайлас жемқорлықтың бұл түріне непотизмді де жатқызуға болады. Бұл кезде лауазымды тұлға өз өкілеттіктерін пайдалана отырып, жақын туыстарын, жұбайларын немесе жекжаттарын пайда алу үшін жоғары ақы төленетін жұмыспен немесе қызметпен қамтамасыз етеді.

        Іскерлік сыбайлас жемқорлық-сыбайлас жемқорлықтың бұл түрінде билік өкілі мен бизнес арасындағы заңсыз кооперация қарастырылады. Көп жағдайда бұл келісімшарттар жасасу және "кері қайтару"алу кезінде байқалады.

           Саяси сыбайлас жемқорлық-бұл жоғары дәрежелі басшылық пен Жоғарғы соттардың өзара әрекеті. Сыбайлас жемқорлықтың бұл түрі Заңсыз мінез-құлқы ел азаматтарының мүдделеріне нұқсан келтіретін мемлекеттік саясатты жүзеге асыруға әкеп соғатын адамдардың жоғары тұрған топтарына жатады.

          Қоғам арасында пара алу және беру, лауазымдық өкілеттіктерді теріс пайдалану сияқты сыбайлас жемқорлық түрлері жиі кездеседі. Соңғы үш жылда пара алу фактілерінің азаюына қарамастан, бұл қылмыс қазақстандық қоғам үшін өзекті болып қала береді. Ел азаматтарының пара беруі де өзекті мәселе. Соңғы жылдары мұндай қылмыстың саны 260 жағдайға дейін өзгеріп отырады, бұл халық арасында сыбайлас жемқорлықтың осы түрінің кең таралғандығын көрсетеді. Мемлекеттік қызметшілер арасында лауазымдық өкілеттіктерді теріс пайдалану мәселесі де өзекті болып қала береді.

       Сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес шенеуніктер, мемлекеттік қызметшілер арасындағы парақорлық фактілерімен және оған қарсы тұру үшін жаңа орган құрумен шектелмейтінін түсіну керек. Бұл " соғыс "баланы балабақшада сыбайлас жемқорлыққа" нөлдік төзімділік " қағидаттарын оқытудан бастап тиімді заңнамалық базаны әзірлеуге және енгізуге дейін мемлекет өмірінің әртүрлі салаларында түбегейлі шаралар мен өзгерістерді талап етеді. Әрине, бұл жүйеде еліміздің бірінші тұлғаларының сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл жасауға және осы "шайқасты", ең алдымен, өз ортасынан бастауға дайындығы да үлкен рөл атқаратын болады.

       Жоғары лауазымды шенеуніктерді басқа мемлекеттік лауазымдарға тағайындау кезінде олардың "командалық қозғалысы" саласындағы сыбайлас жемқорлыққа қарсы күресті белсендіру және күшейту ұсынылады. Соңғы жылдары әкімдердің, министрлердің және басқа да мемлекеттік қызметшілердің өз командасымен басқа позицияларға "көшіп-қону" фактілері көбірек байқалуда және кейіннен сыбайлас жемқорлық фактілері бойынша олардың қамқорлығындағы адамдарға қатысты қылмыстық істер сирек қозғалмайды.